Eating with awareness – bewustvol eten

A lot of people eat without thinking of what and how much they put in their mouth, or eat while doing other things (e.g. watching tv, talking to their loved ones, reading,…) and eat more than they should. We all have busy lives and don’t stand still with what we are doing, are not aware of the present moment, which includes our eating. So, most people overeat and eating becomes filled with negative guilty feelings. Here are some tips to eat with awareness:

The Joy of Awareness

  • When you eat, either you are aware of what you are doing or you have blanked out, unconsciously taking in your food.

  • Many people eat unconsciously, which is why their eating is out of control. You can only control what you’re aware of. When you eat unconsciously, you go blank and don’t realize what you’re doing. Going blank is a choice – you don’t have to do it.

  • Mindfulness provides a simple way to tune in to your brain, which is sending you four kinds of messages: sensations, images, feelings, and thoughts (SIFT).

  • The joy of awareness dawns when you can escape the prison of conditioning. Awareness is all about restoring your freedom to choose what you want instead of what your past imposes on you.

12 ways to eat mindfully

Any action that brings your attention to the act of eating helps break the spell of going blank. This applies to what you’re putting into your mouth as well as behavioral habits like how quickly you eat.

  1. Eat only when you feel hungry. Notice and feel your hunger. This is the basis of conscious eating.

  2. To encourage your full attention, always sit down when eating your meal in settled surroundings without distractions.

  3. Start with a moderate portion of food, such as half a plate. When that’s finished, sit for a moment to see how hungry you may still feel. Drink a little water before taking more food.

  4. Appreciate the taste of each bite by lingering over it, putting your attention on the flavor, and chewing a little more than you usually do. In other words, make taste an experience all its own.

  5. Be aware that appetite is stoked by fatty, salty, and sweet tastes. Appetite is suppressed with bitter foods.

  6. Remove the skin from chicken and the fat from all meat before you sit down to eat. In a restaurant, set these unwanted things aside on your bread plate or ask the waiter to remove them.

  7. Eat at the slowest pace that feels comfortable. A moderate pace will promote optimal digestion. Don’t fill your fork or spoon until you’ve swallowed the bite you’re eating.

  8. If you’re a fast eater, especially if you bolt your food while talking, take small portions before you sit down. (You’re going so quickly that you will hardly notice how much is on the plate.)

  9. If you know you are prone to impulsive eating that gets worse as the meal continues, tell the others at the table how much you intend to eat, then keep your word. (But don’t ask to be reminded. The point is to monitor your own eating, not to have others do it for you.)

  10. In a restaurant, have your server immediately box the food your aren’t going to eat. Don’t leave it on the plate to be pecked at until it’s all gone.

  11. If ordering dessert, ask for half of it to be put immediately into a take-home box. Give the box as a gift to someone else at the table.

  12. Fill your stomach only two-thirds of the way to feeling full (the best gauge is to eat two-thirds of your normal filling portion). Send your plate away or get up from the table at that point. Notice that you can feel comfortable in leaving a small empty space in your stomach.

If you want to read more about the subject, I advice you to read the book ‘What are you hungry for?’ by Deepak Chopra.

Share your ideas about your eating habits in a comment. What do you find difficult to do? What are your cravings?

You can always book a free session on skype with me through: https://www.sohelpful.me/kathydeleye

Nederlandse tekst:

De meesten eten zonder na te denken over wat en hoeveel ze eten, of eten terwijl ze andere dingen aan het doen zijn (bv. tv kijken, babbelen met familie of vrienden, lezen,…) en eten meer dan goed voor hen is. We hebben allemaal een druk leven en staan niet stil bij wat we juist aan het doen zijn of staan niet bewust stil in het hier en nu, inclusief bij onze maaltijden. De meeste mensen overeten en eten komt al gauw samen met negatieve schuldige gevoelens. Hier zijn enkele tips over bewustvol eten:

Het blije gevoel van bewustvol eten:

  • Wanneer je eet, ben je of bewust van wat je doet of je bent je niet bewust van wat je in je mond stopt.

  • Velen onder ons eten onbewust, wat ervoor zorgt dat hun manier van eten buiten proportie is. Je hebt enkel controle over de dingen waarvan je je bewust bent. Wanneer je onbewust eet, zijn je gedachten niet bij je maaltijd en realiseer je je niet wat je aan het doen bent. Zich niet bewust zijn is een keuze – je hoeft het niet te doen. 

  • Aandachtig zijn, is een eenvoudige manier om op je brein afgestemd te zijn, wat jou 4 boodschappen kan brengen: sensaties, beelden, gevoelens en gedachten.

  • Het blije gevoel van bewust zijn ontwaart zichzelf wanneer je de gevangenis van conditionering kan verlaten. Bewust zijn geeft je je vrijheid terug om te kiezen wat jij wilt in plaats van wat je geleerd hebt in het verleden en gewoon herhaald.

12 manieren om bewustvol te eten

Iedere handeling die jouw aandacht vasthoudt aan je eten helpt om de betovering van onbewust eten te doorbreken. Dit geldt voor wat je in je mond stopt en voor vastgeroeste gewoontes, zoals te vlug eten. 

  1. Eet enkel wanneer je honger hebt. Merk en voel hoe hongerig je bent. Dit is de basis van bewustvol eten.

  2. Om je volle aandacht aan te houden, zit altijd neer wanneer je eet in een aangename omgevign zonder afleidingen.

  3. Begin met een matige hoeveelheid eten, zoals een half bord. Wanneer je dit opgegeten hebt, blijf een ogenblik zitten en kijk hoe hongerig je nog altijd bent. Drink wat water vooraleer je nog eens opschept.

  4. Waardeer de smaak van iedere hap door goed te kauwen en je aandacht op de smaak te houden. Maak van iedere hap een ervaring op zich.

  5. Wees je ervan bewust dat eetlust wordt opgewekt door vettige, gezouten en zoete smaken. Bittere smaken helpen om je eetlust te temperen.

  6. Verwijder het vel van kip en het vet van ander vlees voor je eet. In een restaurant, leg deze op een apart bordje, indien voorhanden of vraag aan de serveerster om deze te verwijderen van je bord.

  7. Eet aan het traagste tempo dat comfortabel voor je voelt. Een gematigd tempo bevorderd een optimale spijsvertering. Neem geen nieuwe hap eten op je vork tot je je voedsel doorgeslikt hebt.

  8. Wanneer je een vlugge eter bent, zeker wanneer je je eten opschrokt, neem kleinere porties vooraleer je neerzit. (Je gaat anders zo snel dat je niet beseft hoeveel je op je bord neemt.)

  9. Als je weet dat je vatbaar bent voor impulsief eetgedrag dat erger wordt, naarmate de maaltijd vordert, laat anderen aan tafel weten hoeveel je gaat eten en hou je aan je woord. (Maar vraag hen niet om je te helpen herinneren. Het komt erop aan dat jijzelf je eetgedrag in toom houdt, niet dat anderen het doen voor jou.)

  10. Wanneer je op restaurant bent, laat de serveerster, de portie die je niet gaat eten, onmiddellijk inpakken. Laat het niet op je bord liggen, zodat je er niet aan kunt pikken en beetje bij beetje het toch gaat opeten tot alles op is.

  11. Wanneer je een dessert neemt, vraag om de helft ervan direct in te pakken. Geef dit als een cadeautje aan iemand anders.

  12. Vul je maag voor twee-derde (de beste schatting is om twee-derde van je normale portie te eten). Vraag om je bord weg te nemen of ga van tafel. Merk dat je je comfortabel kan voelen met een kleine lege plek in je maag.

Wanneer je meer wilt lezen over dit onderwerp, raad ik je het boek ‘What are you hungry for?’ van Deepak Chopra.

Laat me jouw gedachten weten over je eetgewoonten. Wat vind je moeilijk om te doen? Welke hunkeringen kun je moeilijk weerstaan?

Je kan ook altijd een gratis Skype-sessie met me boeken op: https://www.sohelpful.me/kathydeleye

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s