5 foods to improve your mood – 5 etenswaren die je gemoedstoestand verbeteren

(scroll naar beneden voor de Nederlandse tekst).

More than a third of all people reach for comfort foods during stressful times. Starchy foods and desserts are the number one foods we consume when we are stressed. But, the foods that provide quick comfort may lead to even more stress in the long run.

Many of us  have a lot of stress in our lives and much of that stress is out of control. While there are many different approaches for dealing with stress, arming your body with mood-boosting food is one of the most basic places to start.

1. Dark, leafy green vegetables
Lettuces, spinach, Swiss chard, kale, cabbage are a few examples of dark, leafy green vegetables. They are high in magnesium, a deficit of which can lead to the complaints caused by stress.

2. Eggs
Eggs provide calcium, iron, zinc, selenium, vitamins A, D, E and K and are a source of protein. That makes them one of the most nutritionally-dense foods around. Nutrient-rich foods are good for battling stress and a breakfast with scrambled eggs can beat anxiety.

3. Fish rich in omega-3 fatty acids (like sardines, salmon and canned tuna)
Omega-3 fatty acids can help soothe your mood and reduce your body’s response to inflammation.  Studies show that omega-3 help buffer neurons from the harm that chronic stress can create. Omega-3 fatty acids have also been linked to help with depression.

4. Whole grains
Whether on their own (like brown rice, quinoa or oatmeal) or in whole-grain products (like bread or pasta), they stand for carbs that haven’t had their nutritional integrity processed out of them. Carbs help the body to produce more serotonin, which is commonly known as “the happiness hormone”. By getting this from complex carbs, your blood sugar levels will also be more stabilized.

5. Tea
Drinking black tea may help you recover from stressful events more quickly. One study looked at people who consumed four cups of tea daily for six weeks, compared with people who drank something else. At the end of study, the tea drinkers reported feeling calmer and had lower levels of the stress hormone cortisol after stressful situations. Chamomile tea is also used to calm jitters and relieve stress.

Conclusion
Stress is harmful for our body, but unfortunately in our modern life, we can’t avoid it. Fortunately, we can help our body by eating the right nutritious food. If you still have a craving for fatty or sweet comfort food, then portion control and awareness is the key. E.g. realize that (if you are stressed) you’re going to eat some high-fat food, but balance out the rest of your plate with things like a baked potato with salsa or some steamed vegetables.

My next post will be more on mindful eating
Look at my website for more information: http://healthy-body-mind.weebly.com/

Nederlands:

Meer dan een derde reikt naar ‘comfort food’ tijdens stressvolle periodes. Zetmeelrijke producten en desserts staan aan de top van de lijst van de producten die we consumeren als we gestresst zijn. Maar, de producten die ons troosten kunnen nog meer stress veroorzaken op langere termijn.

De meesten van ons hebben veel stress in ons leven en deze stress is buiten onze controle. Er zijn heel veel manieren om met deze stress om te gaan, ons lichaam beschermen met voedsel dat onze gemoedstoestand verbeterd is al een goede start.

1. Donkergroene bladgroenten
Alle soorten sla, spinazie, snijbiet, kale en kool zijn enkele voorbeelden van donkergroene bladgroenten. Ze bevatten veel magnesium, een tekort dat kan leiden tot de klachten veroorzaakt door stress.

2. Eieren
Eieren bevatten calcium, ijzer, zink, selenium, de vitamines A, D, E en K en zijn een bron van proteine. Dit maakt hen een van de top voedselproducten met de meeste voedingswaarde. Producten met een hoge voedingswaarde kan stress teniet doen en een ontbijt met gebakken eieren is een prima middel tegen angstaanvallen.

3. Vis rijk aan omega-3 vetten (bv. sardienen, zalm en tonijn in blik)
Omega-3 vetten kunnen je gemoedstoestand verzachten en vermindert je lichaam’s reactie op ontstekingen. Studies tonen aan dat Omega-3 een buffer kan zijn voor neuronen tegen de schadelijke invloeden van stress. Omega-3 vetten kunnen ook helpen tegen depressie.

4. Volle granen
Op zichzelf (bv. bruine rijst, quinoa of havermout) of in bewerkte producten (bv. meergranen brood of -pasta), volle granen staan voor koolhydraten die geen bewerking ondergaan hebben waarbij belangrijke voedingsrijke delen verwijderd werden. Koolhydraten helpen bij het produceren van serotonine, het zogenaamde “gelukshormoon”. Door complexe koolhydraten te eten, zorg je er ook voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

5. Thee
Zwarte thee kan helpen om je lichaam terug in balans te brengen na een stressvolle situatie. Een studie onderzocht personen die 6 weken lang 4 glazen thee per dag dronken en vergeleek hen met personen die iets anders dronken. Op het eind van de studie, zeiden de thee-drinkers dat ze zich kalmer voelden en hadden ze minder cortisol (het stress-hormoon) in hun bloed na een stressvolle situatie. Kamille-thee is ook bewezen tegen stress en helpt je te kalmeren.

Conclusie
Stress brengt schade in ons lichaam, maar spijtig genoeg kunnen we het in deze moderne tijd niet meer vermijden. Wat we wel kunnen doen is ons lichaam helpen door de juiste voedingsrijke producten te eten. Indien je toch verlangt naar iets vettig of zoet, doe dit dan met mate en bewust. Bv. realiseer dat je (indien je gestresseerd bent) iets vettigs gaat eten, maar balanceer het met gezonde producten op je bord. Bv. met een gebakken aardappel en salsa-saus of gestoomde groenten.

In mijn volgende nieuwsletter zal ik meer hebben over bewustvol eten
Voor meer informatie, surf naar mijn website (spijtig genoeg nu enkel in het Engels): http://healthy-body-mind.weebly.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s